Morgentræning for dirigenter

back-attitude-4B-5Jeg blev uddannet orkesterdirigent fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2012. Skiftet fra at være fuldtidsstuderende i trygge rammer på et musikkonservatorium til pludselig at skulle leve af at dirigere er naturlig nok et stort skridt.

En af de største udfordringer ved at ikke at være i uddannelsens trygge rammer er, at du selv er 100% ansvarlig for at “pleje instrumentet” samtidig med at du har travlt med at arbejde på podiet, bag skrivebordet eller med at skaffe arbejde. I mit tilfælde blev jeg endda far til en lille dreng i starten af mit profesionelle liv. Man bliver tvunget til at være effektiv.

Mange vil nok mene, at direktionsfaget er et såkaldt learning-by-doing-fag, og det er jeg da også delvist enig i. Det punkt hvor jeg ikke synes at holdningen er tilstrækkelig er, når det kommer til de helt basale redskaber som hørelære, slagteknik, harmonisk forståelse, nøglespil etc. Det kan være meget værdigfuldt at have disse redskaber klar til brug, når du pludselig står i situationen foran et orkester eller et ensemble. Det er ikke passende at øve sig foran orkesteret.
Hvordan får man passet den generelle vedligeholdelse af ens hørelærefærdigheder, klaverfærdigheder og generelle slagteknik ind i en travl hverdag?

Min kone er uddannet på Dansevidenskab på Københavns Universitet, og en dag kom vi til at tale om balletdanseres morgentræning på Det Kongelige Teater. Morgentræningen består af at klargøre kroppen til dagens kommende prøver. Det vil sige, at man overordnet set varmer kroppen op, strækker ud og gør kroppen smidig. Det foregår typisk via en lang række repetitioner af øvelser. Øvelser man gør hver dag.

Det gav mig idéen til morgentræning for dirigenter. Et træningsprogram, man gentager hver morgen. Det må ikke tage for lang tid – maks 45 minutter!
Jeg sammensætter mit program efter det aktuelle behov. Mit nuværende program ser sådan her ud:

  • Avanceret rytmelæsning med metronom (polyrytmer, vekslende taktart etc.). 10 minutter
    Her bruger jeg rigtige musikeksempler – alt fra Stravinsky til Per Nørgaard. Selvom der er vekslende taktarter lader jeg metronomen køre, så klikkene kommer på hovedslag og og-slag. Jeg foretrækker værker, som jeg ikke arbejder på.
    I stedet for at taktere som man ville gøre i en hørelæresituation, så dirigerer jeg disse musikeksempler og prøver at verbalisere så meget af partituret som muligt.
  • Bladsang (gerne med klaver) 10 minutter
    Igen er det essentielt at bruge rigtige musikeksempler – jeg synger for eksempel 2. violinstemmen, 1 obo eller cellostemmen i et af de stykker, som jeg indstuderer. På den måde slår man to fluer med et smæk.
    Hvis jeg sidder ved klaveret spiller jeg basstemmen i stykket mens jeg synger den pågældende stemme.
    Nogle gange vælger jeg en simpel melodi og lægger mere ned i klaveret. Det kan være operaarier eller satser fra oratorier.
  • Metronomøvelser 5 minutter
    Denne disciplin er egentlig meget sjov, og den ynder jeg også at øve på mange andre tidspunkter. Det gode ved at have en smartphone er, at du har din metronom med overalt. Man kan for 50 kroner købe en ret god metronom til telefonen.
    Jeg vælger et tempo, og så tester jeg med metronomen om jeg har ramt det rigtige tempo.
  • Nøglespil 10 minutter
    En af mine favoritbøger er en samling af bach-koraler noteret i sopran-, alt-, tenor- og basnøgle. En koral om dagen!
  • Musik! 10 minutter
    Hvis jeg har tid, sætter jeg mig med høretelefoner og lytter til værker, som jeg ikke kender. Hvis det er et værk med flere satser deler jeg satserne ud på flere dage. Jeg kan godt lide at høre den samme sats 2-3 dage i træk.

Denne morgentræning kan gennemføres inden min søn vågner og skal have havregrød! Hvordan ser din morgentræning ud?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*