Sankt Annæ Symfoniorkester fylder 20 år

060715#26Søndag den 29. maj kl. 13.00 har jeg glæden af at dirigere Sankt Annæ Symfoniorkesters 20-års jubilæumskoncert i DR Koncerthuset.

Orkestret har fulgt mig i min musikalske færd; først som trompetist, da jeg gik i gymnasiet og på MGK – derefter som assisterende dirigent under min konservatorietid og siden 2008 har jeg haft æren af at stå i spidsen for dette fantastiske orkester.

Det er ikke kun på dirigentpodiet at arbejdstimerne er blevet lagt, og jeg er stolt af at se, hvordan arbejdet omkring orkestret har udviklet sig. Takket være fremragende aktive medlemsbestyrelser gennem tiden og en velvilje fra Sankt Annæ Gymnasium, har vi nu nået et punkt, hvor vi har en yderst fornuftig økonomi, vi har fået skabt kontakt til nogle af de bedste samarbejdspartnere, som man kan ønske sig, og hvor der er så stor søgning til orkestret, at der er rift om musikerpladserne ved de årlige auditions.


Alt dette ville selvsagt ikke kunne lade sig gøre uden at det musikalske niveau også løftede sig, og heldigvis tiltrækker orkestret nogle af de mest engagerede og talentfulde unge musikere, man som dirigent kan drømme om at arbejde sammen med.

SASO er en rugekasse for fremtidens klassiske musikere – amatørmusikere som professionelle, og det varmer mit hjerte hver gang jeg møder tidligere medlemmer rundt omkring i de forskellige orkestre.

Der er så mange nedtrykkende historier fra kulturlivet disse dage – det er på tide, at vi deler solstrålehistorierne, og historien om Sankt Annæ Symfoniorkester er en af dem!

Vel mødt til koncert på søndag!

Frederik.

Components of “Happiness”

It is no secret that I am (still!) a big fan of Leonard Bernstein. He has been a great inspirational source for me in life, music and teaching on all levels.
His notes about “Components of Happiness” is written in 1989 but is still very useful for me in my attempt to navigate in life – not only in my musical life.
I wish the world and its leaders would make an effort to follow just some of these guidelines.

I wish you all a very happy day!

F.

12984071_10156769939305285_3804945100582389780_o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Love of Learning
The Power to Praise
The Capacity to Change
The Ability to Love (+to Teach)
The Gift of Enjoyment
(The Enjoyment of Gifts)
The Competence to Speak (+Hear)
[The Competence to] Sing, Dance (+Listen)
The Wonder of Understanding + Being Understood
The Love of Learning
The Joy of Gratitude

Interview til bladet “Kapelmesteren” forår 2015

For et par måneder siden mødte jeg Bodil Heister på Enghave Kaffe til en lille snak om arbejdet som dirigent for ungdomssymfoniorkestret, Sankt Annæ Symfoniorkester.

Det kom der dette fine interview ud af, hvor vi blandt andet også berører emner som fødekæden, eliten, Carl Nielsen og kunsten at finde repertoire.

Anmeldelse af min koncert i Politiken og Seismograf

Tirsdag den 2. december og onsdag den 3. december dirigerede jeg to værker på en koncert med ensemblet Athelas Sinfonietta Copenhagen.

Koncerten, tirsdag var en koncert i koncertrækken Brand New Tuesdays, der præsenterer den spritnye kompositionsmusik – undertiden parret med lidt ældre moderne stykker. Det gennemgående tema for koncerten var stilhed.

Værkerne jeg dirigerede var “D” af Simon Løffler samt “7 Breve til Stilheden” af Mogens Winkel Holm. Løfflers stykke er komponeret i 2013 og Winkel Holm er komponeret i 1976.

Koncerten tirsdag den 2. december blev anmeldt i Politiken af Thomas Michelsen, og du kan læse den flotte anmeldelse her:

pol

 

 

Ingeborg Okkels har skrevet en omtale af koncerten til Seismograf. Om Simon Løfflers “D” skriver hun:

“Værket har en sart, spinkel finhed over sig, som om hele verden opleves sagte gennem forskellige mure. Vage antydninger af liv på den anden side; stumper af samtaler skiftevis anstrøget og hvislet ud gennem violin, bratsch og cello og kommenteret sprødt af glockenspiel’et. Nogle gange lyde af fjerne bombenedslag eller byens puls, imiteret sagte af stortrommen, og igen filtreret gennem de imaginære tunge mure. Sprødt og uhyggeligt i al sin underspillethed. Et stykke antydningens kunst.”

og om Mogens Winkel Holms “Syv breve til Stilheden” skriver hun:

“Her blev øret atter drejet ind på en ny undersøgelse eller stemning; denne gang den veltemperede skalas uendelige muligheder. Kvintintervalstrukturer fik lov at tone frem og stå og dirre klart i luften som planeter i orbit, kuber og geometrisk-lignende figurer, afbrudt af pauser som indbyggede vejrtrækninger. Sært gammeldags og dog forfriskende i al sin skønne klanggeometri,og med suveræne præstationer af pianist og slagtøjsspiller.”

Læs hele omtalen her ved at klikke her