“Velkommen til koncert. SLUK venligst telefonen”

Foto: Joe Kniesek

Der findes ikke noget værre, end når en mobiltelefon ringer under en koncert, eller hvis lyden af notifikationer pibler frem fra publikumsrækkerne. Det kan nærmest føles som et overgreb, og det falder ind under kategorien for dårlig opførsel, hvor man ikke respekterer  kunstnerne på scenen og salens andre gæster. Heldigvis foretager ingen opkald under klassiske koncerter
(mere.... det har jeg faktisk oplevet....)

Men behøver det virkeligt at betyde, at vi skal slukke telefonerne, og går vi dermed glip af en kæmpe mulighed for at inddrage andre grupper af publikum? Telefoner kan jo så meget i dag i deres egenskab som minicomputere - også helt uden at give lyd fra sig.

Hvad siger tallene?

Mange mennesker bruger meget tid med det lille device i løbet af en dag. (… og nogle af os bruger måske også for meget tid, men det er en anden artikel…) Tallene siger, at vi i snit bruger 2,5 time på vores mobiltelefon dagligt, og at mobilen er vores foretrukne indgang til internettet*. Gennemsnitsalderen på børn, som får deres første mobiltelefon er 8,5 år. Når de bliver 16 år, er de superbrugere på et niveau, som vi andre (+40) slet ikke forstår.

De 16-24-årige hører til en gruppe publikum, som vi faktisk rigtig gerne vil have ind i koncertsalene. I rapporten "Førstegangsgæsten til koncerten" fra 2022 udarbejdet af DEOO og RasmussenNordic** kan man læse, at andelen af koncertgæster til klassisk musik i alderen 16-24 år er sølle 16%.

Rapporten giver gode bud på, hvordan vi kan arbejde med at fjerne barriererne mellem os og den yngre del af koncertgæsterne. Rapporten beskriver blandt andet også, at det viser sig, at de unge ønsker, at der er mere plads til at være ung, og at det sociale aspekt er vigtigt for dem ved koncerterne.

En stor del af det sociale liv for den aldersgruppe foregår via telefonen og de sociale medier.

De unges kulturforbrug via de sociale medier er evigt fascinerende. Normalt forbinder vi sociale medier med overfladiskhed, flygtighed og det komplet modsatte af den fordybelse, som meget kunst og kultur tilbyder. Men vi begynder at se, at på trods af de nævnte modsætninger, så smelter de to verdener mere og mere sammen.

Tik Tok overtager verden

For nyligt har fænomenet Book Tok fyldt meget i medierne. Book Tok er et fænomen på det sociale medie Tik Tok. Her samles helt almindelige læsere af bøger og deler ud af deres læseoplevelser. For at sætte det lidt i perspektiv, så blev der i starten af 2023 registreret  69,7 mia (!!!) brug af hashtagget #booktok, og i 2021 var Tik Tok den mest besøgte hjemmeside (nej, det var ikke Google…)

Det er så stort et tal, at bogbranchen ikke kan (bør) ignorere det. For nyligt har Barnes and Nobles indgået et partnerskab med Tik Tok***, og etablerede forfattere begynder at skæve i Book Toks retning. Marketings-eksperten Kat McKenna siger :

“Its short, entertaining videos [are] bringing a new, powerful opportunity to reach and engage non-readers - to create more book lovers. The snapshot visual trailers are making books cinematic in a way that publishers have been trying to do with marketing book trailers for a really long time, but the way TikTok users are creating imagery inspired by what they are reading is so simple, and so clever.”

Jeg blev selvfølgelig nysgerrig for at se, om der var en udgave for klassisk musik - og det er der. Hashtagget #classictok er pt brugt 53,8 millioner gange, og i en artikel fra BBC kan man læse, at britiske Royal Philharmonic Orchestra har foretaget en undersøgelse, der viser, at 74% af unge under 25 bosat i UK ved juletid 2022 foretrak at lytte til orkestermusik i modsætning til  46% af folk på 55 og derover****.
Artiklen på BBC beskriver også, hvordan især yngre klassiske solister dyrker en særlig form for publikumsudvikling via de sociale medier som TikTok og Instagram.

Så går vi ikke glip af noget i koncertsalen ved at blive ved med at insistere på, at mobiltelefoner skal slukkes? Og hvordan kan vi i en koncertsal både tilgodese de dele af vores publikum, som bliver distraheret af lyset fra mobilskærmene og den action, der er omkring et device og de dele af vores publikum, for hvem dette er en helt naturlig måde at opleve kunst og kultur på?

Hos australske Perth Symphony Orchestra er de proaktive ift brug af mobiltelefoner under koncerter. Perth Symphony Orchestras daværende leder sagde følgende på LinkedIn om deres strategi:

“At the start of all Perth Symphony’s concerts we have a ‘voice of god’ recording asking patrons to get out their phones and start filming the bits they love. Draws a laugh every time, as they’re expecting to be told to put them away. Of course, we ask them to silence their phones, and also ask to ensure they don’t disturb those around them by filming too long. We often make this request using the voice of the performer or artist.”

Og hos Lakeview Orchestra har man indrettet særlige zoner i koncertsalen, hvor man lydløst kan bruge sin mobiltelefon uden at forstyrre andre. De skriver følgende på deres hjemmeside:

“You are welcome to use your mobile device on silent during Lakeview Orchestra performances while seated in the Phone Zone. The Phone Zone is located in the upper balcony and rear main floor (under the overhang) so as not to disturb other patrons with excess light from your device. Please share photos and video of the performance using #lakevieworchestra and @ us on Instagram, Facebook, and Twitter.

Jeg har kigget på alle de danske symfoniorkestres hjemmesider, og jeg har ikke kunne finde nogen definerede regler ift telefoner.
Dog skal det siges, at Odense Symfoniorkester og Det Kongelige Teater er de eneste, som faktisk forsøger at besvare en del af de spørgsmål man kan have som ny koncertgænger, og det Kongelige Teater er de eneste, som har taget lidt - meget lidt - stilling til brug af telefon. Det Kongelige Teater skriver :

Fotografering og video/lyd-optagelse er ikke tilladt under selve forestillingen. Du må gerne tage billeder og video inden forestillingen går i gang. Når de medvirkende kommer frem og modtager deres bifald efter forestillingen må du også gerne tage billeder og video. Deler su dine billeder på sociale medier vil vi blive meget glade, hvis du tilføjer hashtagget #kglteater.”

Går vi glip af en kæmpe mulighed for digital publikumsudvikling og branding af både kunstarten og vores orkester ved at insistere på slukkede mobiltelefoner?



* https://mobilabonnement.dk/guide/hvad-er-dit-mobilforbrug-sammenlignet-med-danskernes/
**  https://applaus.nu/rapporter/forstegangsgaesten-til-koncert/
*** https://www.theguardian.com/books/2022/aug/15/reader-i-followed-them-tiktok-expands-its-content-to-tap-into-the-booktok-phenomenon
****https://www.bbc.com/culture/article/20230113-gen-z-and-young-millennials-surprising-obsession

Next
Next

Hvordan en korskole og en flersproget administration kan åbne dørene for særlige publikumsgrupper